Osuszacz powietrza w układzie pneumatyki w pojazdach ciężarowych to jeden z jego ważniejszych elementów, zapewniający bezpieczną pracę wszystkich urządzeń pneumatycznych. Przede wszystkim zaś chodzi tutaj o to, aby zaciski hamulcowe mogły pracować z pełną wydajnością, zaś wszystkie siłowniki, których przecież w pojazdach ciężarowych nie brakuje, nie były niepotrzebnie narażane na dodatkowe obciążenia. Musimy tutaj zdać sobie sprawę z tego, iż sprężone powietrze podawane do zacisków hamulcowych oraz siłowników nie może być zbyt wilgotne, bowiem będzie to przyczyną wadliwej ich pracy oraz korodowania poszczególnych elementów, co niestety przełoży się na szybsze wyeksploatowanie, konieczność serwisowania, a w ostateczności nawet konieczność wymiany siłowników i zacisków na nowe.
Kontrola stanu technicznego osuszacza.
Najważniejszą kwestią będzie tutaj więc systematyczna, regularna kontrola stanu technicznego osuszacza powietrza, aby mieć pewność iż pracuje on dobrze i obniża poziom wilgotności sprężonego powietrza do poniżej 21%. Jest to maksymalna granica powyżej której może dochodzić do obniżenia wydajności pracy oraz może powodować korodowanie powierzchni metalowych. Jeśli w porę nie wychwycimy problemów z osuszaczem, będziemy mieć problem nie tylko z koniecznością jego naprawy bądź wymiany, ale także siłowników i zacisków hamulcowych. Wobec tego też, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby regularnie sprawdzać poziom wilgotności powietrza w układzie pneumatyki, celem wychwycenia ewentualnych niezgodności, które będą świadczyć o uszkodzeniu osuszacza. Oczywiście drobne odchyłki, czy też nieco wyższa wartość wilgotności nie będzie od razu świadczyć o uszkodzeniu osuszacza, niemniej jednak jeśli taki stan będzie utrzymywać się przez dłuższy, z całą pewnością trzeba będzie wybrać się na autoryzowany warsztat, celem przeprowadzenia kontroli technicznej całego układu pneumatycznego. Pozwoli to nam uniknąć ewentualnych kosztów związanych z koniecznością wymiany siłowników oraz zacisków hamulcowych na nowe.
Naprawa osuszacza.
Bardzo ważnym jest tutaj także to, iż odpowiednio wcześnie wykryte nieprawidłowości w pracy osuszacza pozwolą nam jeszcze na przeprowadzenie jego regeneracji, co z reguły jest rozwiązaniem o wiele bardziej przystępnym cenowo, niż wymiana na nowy. Oczywiście regeneracja osuszaczy dla firm z branży motoryzacyjnej powinna być zawsze realizowana w profesjonalnych warsztatach, posiadających odpowiednie po temu wyposażenie i doświadczonych pracowników. W przeciwnym bowiem razie, nieprawidłowo zregenerowany osuszacz, bardzo szybko, znów się uszkodzi, co niestety będzie już oznaczać konieczność jego wymiany na nowy. Jednym słowem, warto regularnie monitorować prawidłowość pracy osuszaczy powietrza, bowiem pozwoli to na odpowiednio wczesne wychwycenie jakichkolwiek uszkodzeń i usterek, oraz przeprowadzenie regeneracji, a tym samym zaoszczędzenie całkiem sporej sumki pieniędzy, która w przeciwnym razie byłaby wydana na zakup nowego osuszacza powietrza.