Chyba nikt z nas nie ma wątpliwości co do tego, jak istotny wpływ na rozwój rynku ma badanie opinii konsumenckiej. To dobrze, że każdy klient ma prawo swobodnie wypowiadać się na temat branży, z której usług korzysta lub w której zaopatruje się w jakiekolwiek dobra, bo w końcu kto lepiej ma wiedzieć, czy dana branża funkcjonuje dobrze, czy też nie, jeśli nie konsument aktywnie w tej branży uczestniczący. To bardzo dobrze, że tak naprawdę każdy klient ma szansę na dołożenie swojej niewielkiej „cegiełki” w rozwój ogromnej branży odzieżowej, spożywczej czy jakiejkolwiek innej. Spójrzmy jednak ba badanie opinii z nieco innej perspektywy, czyli nie z perspektywy klienta, choć wszyscy tymi klientami jesteśmy i być może ciężko nam popatrzeć na ten proces z innej strony – spójrzmy jednak na proces przeprowadzania badań opinii konsumenckiej z perspektywy agencji badawczych, które zajmują się całą organizacją i przeprowadzaniem wspomnianych badań. Czy jest to trudne? Być może niektórym z nas wydaje się, że nie – przecież to takie proste zadzwonić do kilku osób i zadać kilka pytać, zanotować odpowiedzi i na ich podstawie przygotować pełny raport, który będzie miał wpływ na rozwój rynku, prawda? Czy jednak nie są to pozory, które tak często nas mylą?

Trudne czy nietrudne?

Jak więc jest z tymi badaniami – czy ich przeprowadzanie jest faktycznie takie łatwe? O to trzeba by zapytać oczywiście osoby znające się na rzeczy, profesjonalistów w tym temacie – takie osoby pracują na przykład w jednej z wiodących w tej dziedzinie agencji, jaką jest agencja badawcza Biostat. Możemy jednak spróbować wcielić się w rolę pracowników tej agencji i zastanowić się, czy badanie opinii społecznej jest łatwe czy niełatwe. Po pierwsze, aby przeprowadzić takie badanie opinii społecznej należy wiedzieć, do kogo zwrócić się z prośbą o wyjawienie swojej opinii. Niejednokrotnie konsumentów wybiera się losowo, ale czasami też zwraca się do konkretnych osób. Następnie należy przez długie godziny w ciągu długich dni, które z kolei składają się na długie tygodnie, zbierać poszczególne dane. Faktycznie często badanie opinii społecznej to po prostu telefonowanie do konsumentów, ale weźmy pod uwagę fakt, że sporo z nich odmawia udzielenia na te krótkie pytania i nam samym na pewno też nieraz zdarzyło się odmówić usprawiedliwiając się brakiem czasu. Taka agencja badawcza Biostat musi jednak pracować do skutku, czyli aż do momentu, w którym uzyska odpowiednią ilość danych…

Co dalej?

Jeśli już wspomniane dane zostaną uzyskane, to wówczas należy sporządzić raporty analizujące opinię społeczną, czyli odpowiedzi konsumentów. W tym momencie jest to już więc typowo „papierkowa” praca. Analiza danych, sporządzanie raportów, jak również wcześniejsze etapy zbierania danych – wszystko to trzeba wykonywać skrupulatnie, dokładnie, zatem czy aby na pewno badanie opinii społecznej jest sprawą tak prostą, jak na początku nam się wydawało?

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *