W ostatnich latach rynek pracy koncentrował się coraz silniej na pracy biurowej. To właśnie główny powód dla którego to schorzenia pracy biurowej są najczęściej wymienianą w wykazach służb medycyny pracy chorobą zawodową. Przejście rzeszy ludzi z zakładów przemysłowych do biurowców ujawniło zagrożenia jakie niesie ze sobą siedzący tryb pracy. W chwili obecnej szacuje się, że około 60% osób wykonuje swoją pracę w pozycji siedzącej.
Przez dłuższy czas uważano , że praca, która nie wymaga wysiłku fizycznego, jest pracą lekką i nie zagraża zdrowiu. Choroby zawodowe związane z pracą biurową przede wszystkim dotyczą kręgosłupa. Okazuje się bowiem, że nie trzeba dźwigać czy przenosić ciężarów by nadwyrężyć swój kręgosłup. Pozycja siedząca nie jest dla naszego organizmu pozycją obojętną. Jak się okazuje obciążenie kręgosłupa i mięśni grzbietu jest o wiele większe niż w pozycji stojącej, a przy wytężonej pracy, w której ciężko znaleźć chwilę na przerwę, nie trudno się domyśleć, że konsekwencje są nieuniknione.
Profilaktyka zdrowotna przy wykonywaniu pracy biurowej staje się nieunikniona. Dobrze przygotowane ergonomiczne stanowisko komputerowe sprawia, że możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała przy pracy. Coraz powszechniejsze stają się również inicjatywy wellnes w pracy lub programy zdrowotne w firmach. Pracodawcy chcąc zadbać o zdrowie pracowników biurowych inwestują w profilaktykę zdrowotną czy to w formie szkoleń i warsztatów zdrowotnych czy w formie ćwiczeń w pracy, a nawet coraz częściej inwestują w ekspresowe masaże dostępne dla każdego pracownika w miejscu pracy. Masaż to zarówno forma wyróżnienia pracowników jak i inwestycja w poprawę ich wydajności. Masaż biurowy jest również odpowiedzią na pytanie jak zmniejszyć ilość urlopów zdrowotnych, ponieważ regularne dbanie o kręgosłup zmniejsza ryzyko urazów. Zarówno wellness w pracy jak i edukacja zdrowotna oprócz oczywistych korzyści dla pracowników w konsekwencji opłacą się również pracodawcom ponieważ zrównoważony rozwój pracowników wiąże się ze wzrostem ich efektywności.