W dobie stale stałego rozwoju sektora usług niezwykle istotne są zagadnienia marketingowe. Coraz więcej firm decyduje się na marketing lojalnościowy oraz systemy lojalnościowe. Zarówno marketing lojalnościowy, jak i systemy lojalnościowe stają się powszechnie stosowanymi metodami. Zarówno marketing lojalnościowy, jak i systemy lojalnościowe stanowią podstawę nowoczesnej strategii marketingowej. Systemy lojalnościowe to pojęcie związane nierozłącznie z pojęciem marketing lojalnościowy. Systemy lojalnościowe to pojęcie węższe niż marketing lojalnościowy. Marketing lojalnościowy stanowi ogól strategii w ramach danego typu, a systemy lojalnościowe są wyłącznie jedną z takich strategii. Systemy lojalnościowe korzystają z różnych metod. Mamy systemy lojalnościowe oparte na zasadzie punktowania aktywności uczestników/klientów oraz systemy lojalnościowe opierające się na wydawaniu klientom kart lojalnościowych bądź przyznawaniu specjalnych promocji i bonusów, rabatów. Marketing lojalnościowy stanowi coraz bardziej dynamiczną dziedzinę. Na rynku pojawiają się coraz to nowe systemy lojalnościowe i strategie w ramach marketingu lojalnościowego. Marketing lojalnościowy wymaga nieustannego kontrolowania ilości klientów oraz stałego monitorowania ich aktywności.
Marketing lojalnościowy oraz funkcjonujące w jego ramach systemy lojalnościowe mają za cel nie tylko przyciągniecie nowych klientów, ale także utrzymanie ich przy sobie Firma decydująca się na marketing lojalnościowy oraz wprowadzenie w jego ramach systemy lojalnościowe może liczyć na wzrost sprzedaży co przełoży się na wzrost zysków.